lauantai 16. huhtikuuta 2016

Jos muutettaisiinkin se työ

No nyt se on vihdoin löydetty – oiva apu kiireen ja väsymyksen riuduttamille työpaikoille!

Kuulemma Google, Ford, YK, Helsingin kaupunki ja jopa Valtiovarainministeriökin ovat alkaneet soveltaa mindfulness-harjoittelua osana työpäivää.


Mindfulness kuuluu olevan hyvin suosittua Amerikoissa, mutta nyt kiinnostus touhua kohtaan on kasvanut myös suomalaisilla työpaikoilla.

Aivan erityisesti mindfulness sopii kuulemma johtajalle. Se kohentaa heidän keskittymiskykyään, tunnetaitoja ja luovuutta, mutta - mikä parasta - myös vuorovaikutustaitoja.

Tärkein asia, minkä mindfulness antaa johtajille on se, että se tekee heistä parempia johtajia.

Kyllä guru tietää

Näin väittää Kaliforniasta asti lennätetty, maailmalla laajasti tunnettu Mindfulness-guru.

Älkääkä epäilkö, mitä Guru sanoo. Hän tietää kyllä. Hän näet kouluttaa muun muassa Googlen ihmisiä Mindfulnessin saloihin.


Googlella tehdyissä tutkimuksissa ihmiset harjoittivat mindfulnessia kymmenen minuuttia päivässä, viitenä päivänä viikossa kahden kuukauden ajan.

Kuinka ollakaan, heidän stressitasonsa alentui, keskittymiskykynsä parani ja hyvinvointina lisääntyi. 

Ai, että mitä se Mindfulness on?

Se on meditatiivinen harjoitus, jossa opitaan rentoutumaan, hengittämään ja havainnoimaan.

Joku viisas on suomentanut tekniikan sanoilla ”hyväksyvä tietoinen läsnäolo”.

Homman juju on se, että muistaa keskittyä hetkeen, joka on juuri nyt käsillä.


Nähkääs, kun arjen vaatimukset kasvavat ja kaikenlaisten älyhärpäkkäiden hipeltäminen tuo työhön jatkuvia häiriötekijöitä.

Sitten käy niin, että kun aivot sylttäävät, alkaa luovuuskin kadota.

Mindfulness-ihmisten mukaan vain tässä hetkessä voi arvostaa ja kohdata toisen ihmisen, iloita ja olla luova. Parhaan tuloksen saavuttaa, kun ottaa aikaa meditaatioharjoituksiin päivittäin.

Ei, hyvää päivää

Jos olen oikein rehellinen, niin tämä kaikki alkaa kuulostaa jo pikkuisen epätoivoiselta.

Ottaa nyt jokin hienolta kuulostava tehokkuuden maksimoinnin työkalu ja koettaa saada edes joku uskomaan, että kyllä se salaisuus sittenkin hengityksessä piilee.

Minulla olisi ehdotus. Jos työ on liian hektistä ja stressaavaa, koetetaan kehittää sitä sieltä konkreettisemmasta päästä.


Voisimme vaihteeksi keskittyä oleelliseen, pudottaa tavoitetasoa ja lyhentää työpäivää – nämä näin ensi alkuun.

Monella työpaikalla on saneerattu, virtaviivaistettu ja remontoitu siihen malliin, että siitä se johtuu, että pomot ovat huonoja ja alaiset vihaisia. Ei se väärästä hengitystekniikasta johdu.

Annettaisiin ihmisten keskittyä oikeisiin asioihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti