keskiviikko 17. toukokuuta 2017

Kaikki vaan ohjelmoimaan!

Tarttuipa eilispäivänä Kauppalehti Optiosta silmään juttu Annalect –nimisen firman vasta nimetystä ”data- ja analytiikkaratkaisujen johtaja” (!) Cormac Walshista.

 

Kuinka ollakaan, mies puhui tiedosta. Tieto on hänelle ”kuin raakaöljyä”. Vähin erin yritykset alkavat kuulemma herätä siihen, että ei tieto sellaisenaan käy. Sitäkin pitää jalostaa. 

 


Juuri siksi Walsh ei haluasi puhua big datasta. Pikemminkin olisi puhuttava smart datasta, viisaasta tiedosta.


Senkin Walsh sanoi, että jatkossa tarvitsemme yhä enemmän välittäjäihmisiä — sellaisia, jotka pystyvät kääntämään ”teknojargonia bisnes­kielelle ja päinvastoin”.

Löytyy uudesta opetussuunnitelmastakin

Ja aivan lopuksi hän tarjosi vinkin: Opintojaan aloittelevan nuoren kannattaa opetella koodaamaan. Koodauskyky nimittäin ehkä jakaa ihmisiä tulevaisuuden työmarkkinoilla.

Kutakuinkin tämmöiseen olen itsekin törmäillyt.

Ihan samaan johtopäätökseen ohjelmoinnin merkittävyydestä näyttävät tulleen esimerkiksi tuoreehkon perusopetuksen opetussuunnitelman laatijat.


Siellä ohjelmointi ja tietotekniset ajattelutaidot rinnastetaan suorastaan kansalaistaidoiksi. Mainittu ohjelmointi näkyy siellä yhtenä matematiikan opetuksen tavoitteena.

Kuudennen luokan päättötodistuksen hyvän osaamisen kriteerien mukaan oppilaan tulisi osata ohjelmoida toimiva ohjelma graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Monet muutkin uskovat näin

Eikä tämä ole pelkästään Cormac Walshin ja opetussuunnitelman laatijan usko.

Monet muutkin tuntuvat uskovan, että näissä hillittömissä digitalisoimistalkoissa tarvitaan nykyistä paljon enemmän ihmisiä, jotka osaavat ohjelmoida.

Kurkatkaapa vaikka Mykkäsen ja Liukkaan vuonna 2014 kirjoittamaa ohjelmointiopas Koodi 2016:aa.


Siellä sanotaan, että ”yhä suuremman osan maailmasta rakentavat he, jotka osaavat luoda taidetta ja tiedettä tai vaikkapa älypuhelinsovelluksia ja internetpalveluita tietokoneen avulla.”

Kirjoittajien mukaan ohjelmointikielten perusteiden ymmärtäminen on tätä nykyä englannin kielen osaamisen tapaista yleissivistystä. Juuri siksi ”ohjelmoinnin opettaminen lapsille ja nuorille on välttämätöntä.”

Tuskin siitä haittaakaan on

Ehkä en itse käyttäisi juuri tässä kohdassa sanaa ”välttämätöntä”, joskaan en nyt suoranaisesti epäile ohjelmoinnin opettamista vahingolliseksikaan.

Tämä ohjelmointiasia on minulle vähän ristiriitainen juttu. Se on vähän samantapainen asia kuin puolustusvoimien tarjoama johtajakoulutus.


Olen nimittäin kuullut jonkun aina silloin tällöin väittävän siitä olevan kovastikin hyötyä siviilielämän johtotehtävissä.

Epäilen moista suoraa hyötyä. Mutta (ihan kuin ohjelmoinnin alkeista): ehkä siitä nyt ei suurta haittaakaan ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti