tiistai 14. marraskuuta 2017

Entä, jos robottiauto töppää?

Googlen Waymo-yhtiö aloittaa kuulemma liikennöinnin robottitaksillaan Arizonassa. Yhtiön dirikan mukaan homma käynnistyy ihan näillä näppäimillä.

Ekaksi lähdetään liikkeelle Phoenixin kantakaupungista ja sen jälkeen toimintaa laajennetaan, aluksi isommalle kiekerölle ja sitten muihinkin kaupunkeihin.

            Moss

Ajokkina on Fiat Chryslerin Minivan.

Phoenix valittiin kokeiluun kuulemma siksi, että kaupungissa sataa niin harvoin. Kova sade saattaa tuottaa kuskittomalle autolle ongelmia.

Kovaa kehitystyötä

Myös Arizonan osavaltion lainsäädäntö on ”sopiva” robottiautoilulle.

No, ei tätä kärryä ihan kylmiltään tielle heitetä.

            Boriskin Vladislav

Kehitystyö alkoi jo vuona 2009. Tekoälyä on opetettu paremmaksi kuskiksi simulaattorissa ja teilläkin testikilometrejä on kertynyt jo melkein viisi miljoonaa.

Waymolla on ymmärrettävästi kiire, sillä markkinoille on tulossa kilpailijoita.

Ikävä haitariliikenne poistuu

Yhdysvalloissa Waymon kovin kisaaja on Uber. Perässä tulee myös jättiyhtiö General Motors.

Olen pienessä päässäni toisinaan mietiskellyt tätä robottiautotouhua.

           Charlie Deets 

Robottiautojen uskotaan tekevän liikenteestä entistä turvallisemman. Auto löytää ohjaamatta kauppaan ja kotiin.

Ylinopeuksien sanotaan vähenevän, ja ärsyttävä puskurissa roikkuminen kuulemma loppuu tyystin.

Mutta, kuka tämän kaiken takaa?

Mitä, jos satojen tuhansien eurojen rakkineeseen tulee sittenkin vakavanpuoleinen system error, häiriö?

Miksi robottiin ei voisi tulla, jos tietokoneeseenkin tulee niitä päntiönään, vaikka valmistajan mukaan ”ei kyllä pitänyt tulla”?

Kuka on vastuussa, jos robottiauto kolaroi tai vastoin kaikkia kuvitelmia, tulee vallan hulluksi saaden aikaan todella hirmuista jälkeä?

                                Richard Lee

Onko vastuussa laitteen omistaja vaiko valmistaja? Vai, kenties se, joka (väsyneenä) koodasi tuon onnettoman ohjelmapätkän tämän aivottoman otuksen otsalohkoon?

Jotenkin tuntuu, että tämä ei ollut vielä tässä.

Jossain vaiheessa ollaan myös oikeudessa ratkomassa ensimmäistä liikenneonnettomuutta, jossa on osallisena – yllätys, yllätys — robottiauto.

3 kommenttia:

  1. Minä olen toista mieltä. Luulen (nyt viiskymppinen) näkeväni päivän, jolloin päätä pudistellen ja kauhistellen muistellaan aikaa jolloin vielä ihmiset ohjasivat autoa.

    Onhan ihmisen ohjaaman auto loppupeleissä järkyttävä riski. Kyllähän se minä, mutta nuo muut... ei sentään. Jokainen meistä terveistä ja teräväpäisistäkin tekee liikenteessä paljon virheitä, jotka laadukas kone ei tee. Laaduttoma koneita liikenteeseen ei päästetä.

    Nythän liikenteessä autoa ohjaa niitä vähemmän terveitä ja vähemmän teräväpäisiä. Puhumattakaan eri aineiden vaikutuksesta ajokunnoltaan sopimattomia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Arnold, jälleen! Se muuten varmaan on juuri noin, kuten kaavailet. Siellä ne robottiautot rullailevat muutaman (parin?) vuosikymmenen päästä. MUTTA se ei vieläkään poista sitä moraalista kysymystä, kenen on vastuu, kun aiheuttajana on kone tai tekoäly? Luulen, että tämän tyyppiset kysymykset ovat juuri niitä, jotka kehitystä hidastavat - siis hiukan kuin netissä tapahtuva äänestys, mutta vakavuudeltaan monta kertaluokkaa suurempi. Entä, jos kaikki ei sujukaan, kuten ajattelimme? Entä, jos robottiautoa ohjaa ihmistä älykkäämpi tekoäly?

      Poista
    2. Totta! Miesaivoni harhautuivat blogitekstissä mainittujen auto -sanojen ärsyttämänä sivuraiteille. Nyt hoksaan, että en olekkaan kanssasi toista mieltä. Blogin pääviesti on tosiaankin tuo vastuukysymys ja ennen muuta meille kaikille niin pelottavan tuntematon taivaanrannalla tsunamin lailla aurinkoa varjostava tekoäly.

      Mutta vielä pari sanaa tulevasta autoilusta. Se kehittynee viestiliikenteen kaltaiseksi logistiikaksi. Aika ei ollut vielä kypsä iikenneministeri Bernerin esittämälle tylysti torpatulle liikenneverkkoyhtiölle. Mielestäni tuossa oli kyse siitä, että kun blogissa mainitut jättiyhtiöt alkavat myydä henkilö- ja tavaraliikennettä Suomen teillä, niin ilman torpattua liikenneverkkoyhtiötä juurikin mainituilla Googlella ja Uberilla on maksuttomat liikenneinfrat/-verkostot käytössään.

      Jos nyt ei mennyt sivuraiteille niin ainakin junanraiteille...

      Poista