Muistan joskus kuulleeni
lohkaisun, että jos autot takkuilisivat samassa määrin kuin tietokoneet,
ihmiset olisivat barrikadeilla jatkuvasti.
Ei kukaan hyväksyisi sitä.
Kevin
Mutta, kun kyse on
tietotekniikasta, me kaikki ajattelemme: ”Totta kai tietotekniikka takkuaa.
Sehän jotenkin ikään kuin sisäsyntyisesti kuuluu asiaan.”
Miksi tähän nyt tartuin? Kas,
olimme perjantai-iltana yliopiston jatko-opintoseminaarissa ja koetin järjestää
ryhmämme muutamalle opiskelijalle etäyhteyden.
Miksi tunnukset eivät enää kelvanneet?!
Olen käyttänyt moista
järjestelmää kymmeniä kertoja, eikä sen nyt enää pitäisi olla niin vaikeaa - edes
minulle.
Kuinka ollakaan, en päässyt kirjautumaan
yliopiston järjestelmään. Tunnukseni olivat kuulemma ”vääriä”. Eivät taatusti
olleet. En ole niitä vaihtanut.
Patrik Lindenberg
Aikani kikkailtuani ei
auttanut muu kuin hakea käsille pankkitunnukset ja alkaa luoda uusia tunnuksia.
No. Ei tämä nyt niin iso juttu
ole, ettenkö siitä selvinnyt, mutta aina tämä tällainen vaan risoo.
Aikaa kuluu ”turhaan”, hommat
seisovat
Opiskelijat odottavat ja minä syytän itseäni. Tiedän kuitenkin, ettei
se minusta johdu.
Eikä se johdu edes omasta
yliopistostani, sillä ei meidän yliopistomme sen huonompi ole kuin muutkaan
yliopistot tai korkeakoulut.
Dylan Gillis
Kaikkialla tätä tapahtuu ja
kaikkialla ihmiset raastavat haiveniaan tietoteknisten ongelmien kanssa.
Perjantaina bongasin YLE:n tekemän jutun, jonka mukaan myös terveydenhoitohenkilökunta taistelee jatkuvasti tietoteknisten
ongelmien kanssa.
Potilastietojärjestelmät huolestuttavat
Takkuilevat tietokoneet ja
huonosti toimivat potilastietojärjestelmät piinaavat kuulemma
lääkäreitä vielä enemmän kuin kiire, sanottiin jutussa.
Vasta niiden jälkeen tulivat ajan puute ja
tekemättömien töiden paine.
Taras Shypka
Erityisesti Lifecare-potilastietojärjestelmästä on paljastunut
virheitä, jotka ovat jopa uhanneet potilaiden henkeä ja terveyttä.
Lääkäriliitto (ja toki yksittäiset lääkäritkin) on
ollut huolissaan vakavista tilanteista, jossa järjestelmävirheet ovat sotkeneet
mm. reseptejä ja lääkelistoja.
Pahempaa kuin kiire
Hoidon kannalta tarpeellisia tietoja on ollut myös hankala löytää.
Oireellista ja huolestuttavaa on ollut myös se, että henkilöstö
tuntuu alkavan ikään kuin turtua tietojärjestelmäongelmiin.
freestocks.org
Terveydenhuollon ammattilaiset haluaisivat hoitaa potilaita, eikä
tietokoneita. Nyt on jouduttu ottamaan kynä ja paperi käteen ja kirjaamaan
asioita, koska järjestelmään ei ole voinut luottaa.
No. Eihän tämä uutta ole, mutta kyllä se välillä ihmetyttää.
Meillä on niin fiksut toimintamallit monessa suhteessa ja monella tasolla,
mutta näistä ei vain eroon päästä.
Nuo etäopiskelujärjestelmätkin ovat muuten pääpiirteissään
kuin 1990-luvulta. Yhtä epävarmat ja yhtä vaikeita käyttää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti