perjantai 27. huhtikuuta 2018

Tee työsi viisaammin, älä kovemmin


Työelämässä on viime aikoina vaihdettu ajatuksia oikeasta tavasta tehdä töitä.

Eikä se ihme ole, sillä kiireen tuntu sen kun lisääntyy, eikä uupumuspuhekaan osoita laantumisen merkkejä.

             Ian Schneider

Yhdelle jos toiselle on tullut mieleen ajatus: jos osaisimme entistä paremmin hyödyntää piilevät kykymme. Tiedä häntä, vaikka siitä saisi avun ahdistukseensa!

Berkeleyn yliopiston johtamisen professori Morten T. Hansenin teos Great at Work on yksi tuoreimpia vastausyrityksiä tuohon ongelmaan.

Lopeta jatkuva kiihdytys

Hän ehdottaa, että meidän pitäisi – jatkuvasti kiihdyttämisen sijaan – painaa hommia aiempaa älykkäämmin.

Hansen perustaa väitteensä tutkimukseensa, jossa kävi läpi jopa 5 000 työntekijää suurissa amerikkalaisissa yrityksissä.

             Green Chameleon

Hän oli pyytänyt työntekijöitä arvioimaan omaa suorituskykyään, mutta myös esimiestensä suorituskykyä. Tutkimuksessa oli myös esitetty tukku työtapoihin liittyviä kysymyksiä.

Keskity muutamaan juttuun

Yllättäen kävi ilmi, että parhaisiin tuloksiin päässeet eivät työskennelleetkään kovimmin. Sen sijaan he työskentelivät ”älykkäämmin”.

Hansenin neuvo on: keskity muutamaan tärkeään tavoitteeseen ja jätä vähemmälle muu (ei niin tärkeä) ponnistelu.

             Dan Carlson

Mielenkiintoinen sivulöydös Hansenin tutkimuksessa oli, että jopa neljännes (24 prosenttia) kaikista työntekijöistä piti esimiehiään syyllisenä omaan kyvyttömyyteensä keskittyä pääasiaan.

Syitä löytyi myös organisaation monimutkaisuudesta. Hansen suositteleekin opettelemaan sanomaan ”ei” ainakin niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista.

Tiedän, aina se ei ole helppoa.

Ei varsinkaan, jos työpaikan säilyminen on ”pienestä kiinni.”

Yksi Hansenin havainnoista oli sekin, ettei työtuntien määrä korreloinut suoriutumiseen. Ainakaan se ei merkitse niin paljon kuin yleensä kuvittelemme.

             Rawpixel.com

Jälleen ratkaisevaa oli se, miten nuo tuntinsa käyttää.

Yllätys, yllätys, myös Hansen puhuu intohimosta. Siihen liittyvä löydös ei mielestäni ollut millään tavoin uusi. Tämän olisin tiennyt ilman Hansenin kirjaakin.

Nimittäin: työntekijä, joka suhtautuu intohimolla tavoitteeseensa, saa parempia tuloksia kuin se, jolta tuo intohimo syystä tai toisesta puuttuu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti