Keväällä 2019 julkistettiin maailmanlaajuinen
työelämän trendejä luotaava Global Workplace Trends -raportti.
Raportin mukaan valtaosa yritysjohtajista
näkee, että työntekijöiden ylikuormitukseen tulisi kiinnittää erityistä
huomiota. Okei, tämä on hienoa, mutta kun…
Nimittäin, samainen raportti paljasti myös
sen, että lähes yhtä moni johtaja jättää
tarttumatta toimeen työntekijäkokemusta parantaakseen.
Hannah Wei
Totuus on, että maailmanlaajuisesti vain mitätön
6 prosenttia yrityksistä panostaa tarpeeksi työntekijäkokemukseen.
Tämän puolestaan paljastaa työntekijöiden
viihtyvyyttä mittaava Employee experience
-indeksi.
Käytännössä asia näkyy esimerkiksi siten,
että 60 prosenttia johtajista ylenkatsoo työntekijäkokemuksen parantamiseen
johtavat käytännön toimet.
Mitä
olikaan työntekijäkokemus
Työntekijäkokemuksella (Employee experience) tarkoitetaan esimerkiksi sitä, miten työntekijät työpaikalla kohdataan,
miten heidän viihtymistään tarkkaillaan, tai millaisia fiiliksiä he ylipäätään tuntevat
työpaikallaan.
Esimerkki tästä voisi olla se, että työnantaja
haluaa aidosti kuulla (aikaa varaten) vaikkapa kuukauden kuluttua uuden
työntekijä rekrytoinnista, millaisia tämän kokemukset ovat olleet.
Dylan Gillis
Jännä
juttu tässä on se, että Global Workplace
Trends -raportin mukaan kuitenkin 80 prosenttia yritysjohtajista pitää
työntekijäkokemuksen huomioimista tärkeänä tai erittäin tärkeänä asiana.
Samoin, 65 prosenttia johtajista
näkee työntekijän ylikuormituksen olevan tällä hetkellä aivan erityistä
huomiota vaativa työelämän trendi.
Miksi tämä on nykyisin niin tärkeää
Esimerkiksi siksi,
että työn tekemisen tavat ovat digitalisaation myötä muuttuneet. Tästä on
seurannut työn ja vapaa-ajan välisen rajan liudentuminen. Aina rajaa ei ole
lainkaan.
Työnkuvan
pirstaloituminen ja etätyön lisääntyminen ovat johtaneet siihen, että
työntekijäkokemus ulottuu myös kotiin ja varsinaisen työajan ulkopuolelle.
Positiivisesta
työntekijäkokemuksesta raportoineet työntekijät sitoutuvat paremmin työnantajaansa,
sillä he pysyvät organisaatiossa 52 prosenttia muita todennäköisemmin.
Alex Kotliarskyi
Tässä mielessä työntekijäkokemukseen
panostaminen on sijoitus, joka sataa organisaation laariin.
Organisaation kannattaakin
pohtia, millaisista ominaisuuksista sen työntekijäkokemus juuri meillä rakentuu,
ja tehdä hyvinvointia parantavia ratkaisuja sen perusteella.
Deloitten vuonna 2017
julkaiseman Human Capital Trends-tutkimuksen mukaan suomalaisista yrityksistä vain kuusi prosenttia hyödyntää työntekijäkokemusta
osaajiensa houkuttelemisessa.
Vastaavat osuudet
olivat Pohjoismaissa 12 prosenttia ja maailmanlaajuisesti 25 prosenttia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti